Så er debatten i gang igjen. Eller kanskje ikke igjen. Den
ser ikke ut til å stoppe, noen gang. Det er underlig hvor engasjert noen kan
bli så fort tiltak for å begrense privatbilismen er på sakskartet.
Konspirasjonsteoriene, panikken, forbannelsen og indignasjonen blir aldri mer
fremtredende enn når bompenger blir nevnt. Man kan selge så mange forgiftede
oppdrettslaks man vil i norske butikker uten at folk leer et øyelokk, men nåde
deg om du foreslår en bompengering i nabolaget til noen!
Jeg er tilhenger av Buskerudbyen. Det er ikke bare en god
idé, men det er en forutsetning for å få til et helhetlig samferdselsløft for
regionen. Og skal man få til god infrastruktur på samferdsel så er
brukerbetaling nødvendig. Selv de mest ihuga bompengemotstanderne vet at dette
er en forutsetning for samfinansiering fra staten. Men jeg må innrømme at jeg
har forståelse for protestene som kommer fra folket i Kongsbergregionen om dagen.
Planen om å sette opp en bompengering rundt byen virker ikke
spesielt godt gjennomtenkt. For det første vil ringen ha som konsekvens at det
er de som kjører inn og ut av byen må betale. For mange av disse, særlig de som
bor oppover Numedal, finnes det per i dag ingen gode alternativer til bilen.
Men for den kjøringen man virkelig vil til livs, den helt unødvendige bilbruken
internt i byen der det finnes gode kollektivalternativer, får det ingen
konsekvenser. Dette er en innretning på brukerbetaling som er urettferdig og
lite målrettet. Og konsekvensene kan bli alvorlige. For de som driver næring i
Numedalskommunene er situasjonen allerede utfordrende. Det skal ikke mange nye
kostnader til før det lønner seg å flytte arbeidsplassene til mer sentrale
strøk.
Jeg er som sagt tilhenger av brukerbetaling, men hvorfor
snakker vi alltid bare om bompenger? Det finnes andre alternativer til
brukerbetaling som er brukt i andre regioner med hell. Både tillegg på
parkeringsavgiften og tillegg på bensinprisene har vært gjennomført andre
steder. Det finnes sikkert flere muligheter også hvis man bestemmer seg for å
se etter de. Også disse tiltakene vil ha ulemper – det finnes ikke noe vanntett
system, men et slikt grep vil gjøre at kostnadene blir likere fordelt mellom
alle bilbrukere. Helt likt blir det ikke, men det blir likere. Man unngår
dessuten at en allerede vanskelig situasjon for Numedalskommunene blir
vanskeligere.
Jeg har ikke inngående kjennskap til vurderingene som gjøres
av Buskerudbyen, men man trenger ikke være veldig våken for å se at det nå
knaker kraftig i samarbeidet. Det er synd, for som sagt tror jeg at
Buskerudbysamarbeidet er en forutsetning for å få til et godt samferdselsløft i
regionen. Mer kreativ tenking rundt hvordan brukerbetalingen kan innrettes for
å redusere skjevfordelingen av ulempene ser ut til å presse seg frem.
Formannskapet i Kongsberg har et flertall for å vurdere utmeldelse av
Buskerudbyen dersom det legges opp til bompenger på fylkesvei 40. Det er et
kraftig varsku.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar