Virkemiddelapparatet i Norge er stort og rikt, men det sier
seg selv at det ikke er nok til alle. Det er strenge krav som skal oppfylles
for å få støtte, og takk og lov for det (her vet jeg at det er noen som vil
hevde at det kan det ikke være når de
ser hvor mange toskete ting som har fått støtte, men siden jeg i dette
innlegget vil argumentere for at det er flere
toskete ting som bør få støtte, så lar jeg det passere i stillhet). Det er
derfor ikke til å unngå at det fra tid til annen kommer debatter om hvem og hva
som får støtte. Det er særlig på to felt jeg har fulgt debatten, festivalstøtte
og næringsstøtte. Jeg begrenser derfor denne postingen til å omhandle disse.
Det er jo selvsagt sånn at når noen tross alt har tatt seg
bryet med å søke midler, lest omfattende veiledningstekster, snakket med
rådgivere, finregnet på finansieringsplanen og hatt kronisk helseskadelig puls
i tiden etter at søknaden er sendt inn, så blir de litt opphisset hvis de får
avslag. Det skulle bare mangle. Og hvis de selvsamme søkerne ser at en allerede
økonomisk sterk konkurrent, en som går med overskudd og betaler utbytte til eierne
sine, får støtte, så øker engasjementet. Og da kommer det gjerne et
leserinnlegg eller et oppgitt stønn på LinkedIn. Det er det all grunn til (for
ordens skyld – jeg har ikke søkt om offentlig støtte på mange år, med unntak av
kontantstøtte noen måneder i fjor. Den fikk jeg, selv om jeg neppe trengte den)
Hvorfor får for eksempel Øyafestivalen (masse) penger fra
kulturrådet og Oslo kommune når de selger ut hvert bidige år og ikke burde være
avhengig av offentlige kroner i det hele tatt? Eller Olavfestspillene? Hvorfor
får de, istedenfor noen av de mange små, smale eller regionale festivalene som kan ha et potensiale men trenger
drahjelp for å komme over den første kneika, eller som er avhengig av det for å
i det hele tatt eksistere? Hvorfor er Statoil en av de største mottakerne av
midler fra Innovasjon Norge? De tjener penger som gress og har råd til å
finansiere alle sine FoUi aktiviteter selv. De har så gode resultater at de har
råd til å kjøpe Innovasjon Norge om
de vil, likevel søker de. Og får. Samtidig er det massevis av gode start-ups
som ikke får penger, fordi de ikke i like stor grad kan sannsynliggjøre
internasjonal vekst eller fordi risikoen er for høy. Hvorfor får Yara, FMC, Statoil og Telenor
penger av forskningsrådet? Kongsberggruppen har nettopp solgt våpen for flere
milliarder til et av verdens verste diktaturer (Oman), så de burde hvertfall ha
råd til å dekke forskningsaktiviteten sin selv.
Tyngdekraften rår altså. De
som har får, de som er store skal bli større. Det er sikkert mange grunner til
det, og minst en av de er nok at det er tryggere for de som sitter på
pengesekken å gi til det som allerede virker. Å satse på noen som ikke får det til blir
fort til forsider, skandaleoppslag og FrPere som krever at hoder må rulle (særlig
hvis det er på kulturfeltet.) Det burde vært omvendt. Risikovilje burde
bejubles og feires, for er det noen har råd til å ta risiko så er det staten!
Addisjonalitet er et prinsipp som strengt tatt bør gjelde
for alle offentlige støtteordninger. Enkelt fortalt innebærer det en vurdering
av i hvilken grad prosjektet som søker støtte er avhengig av støtten. Eller sagt på en annen måte, hva vil skje dersom
søker får avslag? Vil det avlyses, nedskaleres, må man innrette finansieringen
annerledes eller vil det ikke få noen konsekvenser? Dette er et kjernespørsmål
som etter mitt skjønn ikke blir ofret mange tanker. Vil Statoil la være å
forske på fornybar energi dersom de ikke får penger fra forskningsrådet?
Selvsagt ikke. De vet at dette må de for å være konkurransedyktig i fremtiden.
Vil Kongsberggruppen slutte å forske på nye drapsmaskiner om de ikke får
støtte? Eller vil Telenor la være å utforske mulighetene for å kutte kostnader,
produsere mer miljøvennlig eller lage nye produkter og tjenester? Selvsagt
ikke. De vil jo tjene penger om ti år også – da må de forske i dag! Det gjelder
underselskapene deres også, de de har etablert gjennom såkalt intraprenørskap
for å få fokusert innsatsen mot nye forretningsområder. Dette gjør de uansett,
både fordi de må og fordi de kan. De har penger nok. Vil Øya slutte å arrangere
Øya om de mister knutepunktstatusen sin? Neppe, og om de gjør det er det ikke
på grunn av dårlig økonomi. Vil Moldejazz slutte å lage Moldejazz om de mister
sin støtte? Sannsynligvis ikke, men de må kanskje revidere bookingbudsjettene
sine og ikke booke Ylvis som trekkplaster neste gang de arrangerer jazzfestival.
Vi vet at Norge vil gå gjennom en heftig omstilling de neste
årene. For å komme gjennom dette helskinnet er vi avhengig av nye krefter, nye
ideer og nye produkter. Det gjelder i alle markeder, inkludert kultur. Vil
markedet fikse det selv? Ja, på globalt nivå. Men ikke i Norge – for i Norge
som i alle andre land utsetter man så lenge som mulig å endre på noe som
fungerer i dag, selv om man vet det ikke vil fungere i fremtiden. Derfor
fortsetter de store med det de er best på. Og dessverre får de penger til det
fra de som burde være mer opptatt av utfordringene i fremtiden enn de rosa
skyene vi har i dag.
Når det offentlige støtter de største, bidrar de direkte til
at vi gror fast i det vi har. Offentlige midler burde gå til det nye, til det
spennende og til de som ellers ikke ville fått realisert ideene sine. Også ideene som i etterkant kan vise seg å være idiotiske. Tar man risiko må man tåle å feile. De statlige virkemidlene burde
gå til fremtidens løsninger. Det krever et annet virkemiddelapparat, andre mål
og andre ordninger. Men aller mest krever det, som i alle andre sammenhenger,
politikere som vil noe mer enn å høste av fortidens sannheter.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar