mandag 31. august 2015

La oss dele kunnskap



Den siste tiden har en rekke fremtredende politikere fra Frp slått fast at de ikke ser noen grunn til å tro at klimaendringene er menneskeskapte. Jeg har like kategorisk fastslått at de tar feil og at den kunnskapen vi i dag har om feltet er så sikker som den kan få blitt. Det ser ikke ut til at vi blir enige, og jeg mistenker at det rett og slett har med meg og Venstre å gjøre. Eller kanskje jeg faktisk tar feil og de har rett?
Jeg har derfor følgende forslag. Helgheim, Kierulf og Wold fra Fremskrittspartiet blir med meg til polarinstituttet i Tromsø. Der tilbringer vi en hel dag sammen med verdens ledende klimaforskere. Der kan både politikere og forskere legge frem sine syn og vi kan sammen diskutere vitenskap, vitenskapsteori og klimaendringer. Så kan de samme politikere fra Frp invitere med seg meg, Rebekka Borsch og en av våre stortingspolitikere til et vitenskapsmiljø som mener at klimaendringene ikke er menneskeskapte, og så gjør vi det samme der. Så oppsummerer vi i etterkant og ser om vi har blitt klokere.
Og for å forsikre meg om at økonomi ikke skal stå i veien så spanderer jeg turen til polarinstituttet, både reise og opphold. Inntil jeg er overbevist om noe annet, anser jeg det som en viktig investering i mine barns fremtid.

Blir dere med?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar