torsdag 16. juli 2015

Ta din tørn i kommentarfeltet du også!



Med ujevne mellomrom tar jeg mot til meg og dykker ned i kommentarfeltene til Dagbladet. Ikke bare for å lese og gremmes, men for å delta. For å stille spørsmål, lete frem fakta og problematisere påstander. Jeg begynte for noen år siden, da med en ambisjon om å gjøre det minst én gang i uka. Det ble fort mindre. Ikke fordi det ikke var nok å ta fatt på, men fordi jeg rett og slett ble uvel. Jeg ble uvel av hatet, anklagene og personangrepene. Det var nærmest ikke en eneste tråd som ikke endte opp med å skylde all verdens elendighet på Stoltenberg og muslimer, den ene mer terrorist enn den andre. Og begge med et eneste mål – å ødelegge Norge!
Jeg fortsatte likevel. Jeg mener det er viktig. Ved å være på de arenaene der grumset er og delta i debatten får jeg både et innblikk i en ganske underlig verden, og noen færre påstander får stå uimotsagt. Frem til i går var det mest et litt destruktivt tidsfordriv på sene kvelden hvor jeg følte for litt hat.
I går var jeg der igjen, og snart havnet jeg i en tråd der en person mente det gikk mot Europas undergang. En ganske vanlig antakelse. Nå var nemlig «60 millioner islamister på vei til Europa». Jeg spurte om han kunne dokumentere tallet, og han henviste, av alle ting, til Flyktninghjelpen. Flyktninghjelpen har påpekt at det er totalt ca. 60 millioner flyktninger totalt i verden, skrev jeg – og i det jeg skrev det forsto jeg panikken hans.
Vi vet ting vi har behov for å vite. Kunnskap vi har bruk for fester seg – kunnskap som aldri anvendes forsvinner. Det vi er interessert i kan vi mye om, det vi ikke bryr oss kan vi ikke. Dette er selvsagt. Derfor er det selvsagt for meg at 60 millioner for eksempel inkluderer Colombia og at majoriteten er internt fordrevne, at de fleste flykter til nærmeste storby osv. Jeg vet noe om dette fordi jeg har en interesse for det, jeg har jobbet med slike spørsmål og blir nærmest daglig utsatt for oppdatert informasjon. Man skal være varsom med karakteristikker, men jeg er ganske sikker på at min mot debattant ikke var like interessert i feltet. Og det skal selvsagt lite til å anta at når det er 60 millioner flyktninger, så er det hit de skal. For det er jo de vi hører om. De som kommer hit. Og det skal også lite til for å anta at de er muslimer, for, igjen, det er jo de vi hører om. Og er de først muslimer, så skal det lite til å anta at de er islamister, for, ja, dere tar poenget. Det er nemlig de man hører om. De farlige.
For han var det altså en realitet at det kom 60 millioner islamister til Europa. Ikke bare det, han mente også å vite at det bodde 120 millioner mennesker i Europa (det reelle tallet er ca. 750 millioner). Da er det virkelig grunn til å bli bekymret.
Det at tallet var lavere enn han trodde og andelen muslimske innvandrere svært mye lavere, endret nok ikke på bekymringen hans. Men dersom det er sånn at folk faktisk tror det de skriver i kommentarfeltene, da har vi virkelig en jobb å gjøre. Her er neppe verken skolen eller aviser de riktige arenaene, for de er infiltrert av «venstrevridde Stoltenberg elskere som omfavner alt som ødelegger vår sivilisasjon». Nei, dersom den eneste arenaen hvor vi vet vi treffer de er i kommentarfeltene, ja så er det ikke noe annet å gjøre enn å stupe ned i grumset og ta fatt. En kommentar om gangen. 
Om det hjelper? Aner ikke.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar